Dieet na bariatrische heelkunde

Het dieet dat u dient te volgen verloopt altijd in fasen. Op deze manier kan uw maag-darmstelsel genezen en zich aanpassen aan de nieuwe situatie. In de eerste fase zal de voeding volledig vloeibaar moeten zijn. Vervolgens kan geleidelijk aan overgeschakeld worden op voeding die half-vloeibaar is. Concreet betekent dit dat de voeding gemalen en/of gepureerd dient te zijn. Het uiteindelijke doel is een gewone gevarieerde en gezonde voeding. Hou steeds in uw achterhoofd dat bariatrische chirurgie het meeste effect heeft wanneer u ook uw (ongezonde) voedingsgewoonten aanpast!

Een diëtist(e) kan u ondersteunen bij het nemen van de juiste voedingskeuzes onmiddellijk na de operatie. In de verdere toekomst kan hij/zij u ook helpen bij het optimaliseren van uw voedingspatroon om op een gezonde manier zo veel mogelijk gewicht te verliezen.

In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de meest uitgevoerde operaties.

Overzicht van de meest uitgevoerde bariatrische heelkundige operaties

 Gastric bandingGastric bypassGastric sleeve
Andere benamingen‘maagbandje’
‘maagring’
‘maag bypass’‘sleeve gastrectomie’
Voor wie?Volume-etersVolume-eters en personen die slechte keuzes makenVolume-eters
Verschilpuntenweinig/geen risico op dumpingsyndroom
Fase 3: vermijden van een zeer vezelrijke voeding. Kies voor wit brood, witte pasta en rijst ipv bruine varianten
risico op dumpingsyndroom
Fase 3: gezonde voeding volgens aanbevelingen van de ‘Actieve voedingsdriehoek’
weinig/geen risico op dumpingsyndroom
Fase 3: gezonde voeding volgens aanbevelingen van de ‘Actieve voedingsdriehoek’

Wat is dumpingsyndroom?

Door de ingreep zal het voedsel rechtstreeks van de maag, zonder sluitspier, naar de dunne darm gaan. Wanneer u suikers eet zullen deze zeer snel van de nieuwe kleinere maag naar de dunne darm gaan. De mogelijke symptomen zijn misselijkheid, krampen, diarree, futloosheid, zweten en een versneld hartritme.

Om deze klachten te voorkomen moet men suikerrijke voedingsmiddelen vermijden zoals suiker, snoepgoed, gebak, koeken, zoet beleg, frisdranken, alcoholische dranken, gesuikerde melkproducten, gesuikerde sojaproducten. De voedingsindustrie heeft een groot aanbod aan alternatieve voedingsmiddelen op de markt gebracht. Mits gesuikerde producten te vervangen door een zoetstof kan u nog genieten van zoete smaken zonder dumping klachten en zonder extra calorieën.

Voorbeeld van een dagschema in verschillende fasen

Fase 1: Vloeibare tot half-vloeibare voeding (dag 1 tot 5)

  • 6 kleine maaltijden verdeeld over de dag
  • Bouillon, melk, thee, slappe koffie
  • Later kan ook pudding (gezoet met zoetstof) en natuuryoghurt gebruikt worden
  • Groentesoep: goed mixen en zeven indien u soep wenst in plaats van bouillon

Fase 2: Half-vloeibare voeding (dag 6 t.e.m. 3 à 4 weken na de ingreep)

  • 3 hoofdmaaltijden en 2 à 3 tussendoortjes
  • Voldoende tijd tussen de maaltijden en de tussenmaaltijden
  • Broodmaaltijden:
    • geroosterd brood of beschuit met een beetje vetstof
    • Mager smeerbaar beleg zonder toegevoegde suikers zoals fruitmoes zonder suiker, magere paté, magere smeerkaas, kippenwit of kalkoenham, light-confituur,…
  • Tussendoortje:
    • mager melkproduct, gezoet met zoetstof (ook bijvoorbeeld fruityoghurt)
    • fruitmoes (gezoet met zoetstof) en enkele kleine toastjes
    • enkele kleine toastjes of geroosterd brood met mager smeerbaar beleg
  • Warme maaltijd:
    • starten met gemalen voeding; ± 50 gram vis of ei (indien goed verdragen kan gestart worden met gevogelte of vlees), ± 50 gram aardappelpuree, ± 75 gram groenten en 1 eetlepel olie naar keuze, dit alles zeer fijn mixen
      U kan in deze fase gebruik maken van kant-en-klaar babyvoeding zonder brokjes!
    • geleidelijk overstappen op malse voeding; zachte vis, vlees of een ei (bij voorkeur mager), goed gaargekookte groenten, geprakte aardappel of aardappelpuree
  • Wanneer u last ondervindt, schakel dan tijdelijk weer over op een volledig half-vloeibare voeding!

Fase 3: Vaste voeding (3 à 4 weken na de ingreep)

  • Hanteer de verhoudingen zoals deze voorgeschreven staan in de actieve voedingsdriehoek en varieer voldoende, zo voorkomt u tekorten
  • Fruit eet u best bij de maaltijd, bijvoorbeeld als broodbeleg, zo voorkomt u klachten
  • Eet dagelijks ook groenten, bijvoorbeeld ook bij uw brood of in soep
  • Maak gebruik van volkoren producten zoals bruin brood, donkere pasta en bruine rijst

Het volgende dient u altijd, in alle fasen, te onthouden

  • Neem een goede houding aan tijdens de maaltijd en hou uw aandacht bij uw maaltijd
  • Neem “maal – tijd”: eet rustig en kauw uw voeding goed
  • Neem kleine frequente maaltijden d.w.z. beter 6 kleine maaltijden dan 3 grote
  • Stop met eten wanneer u voelt dat u voldoende gegeten hebt: Probeer niet ‘dat laatste restje’ op uw bord nog op te eten!
  • Drink voldoende, bij voorkeur water, maar niet tijdens of vlak voor de maaltijd
  • Drink geen te grote hoeveelheden in één keer
  • Koolzuurhoudende dranken zoals frisdranken kunnen klachten veroorzaken
  • Vermijd (grote) vetrijke maaltijden en meerdere vetrijke voedingsmiddelen op één dag
  • Vermijd producten die veel suiker bevatten, bijvoorbeeld: snoep, gebak en koekjes, vruchtensappen,…
  • Beperk het gebruik van alcoholische dranken zoals wijn, bier en sterke dranken
  • Breng voldoende variatie in uw voeding om tekorten van bepaalde vitaminen en mineralen, zoals foliumzuur, vitamine B12 en ijzer, te voorkomen